Publicerad 2018-04-11
”Vi kommer att slakta över en miljon grisar i år. Just nu slaktar vi 23 000 grisar i veckan. Produktionsökningen på gårdarna gör att vi slaktar och slaktar och slaktar.”
KLS Ugglarps Dalsjöfors
vd Jonas Tunestål.
Foto: Emma Sonesson


”Lika på som vi är nu måste vi vara i morgon”

KLS Ugglarps Dalsjöfors vd Jonas Tunestål vittnar om en tydlig produktivitetsökning ute på gårdarna som märks på slakterierna. Han berättar även om företagets storsatsning på regionala produkter och utlovar ett lovar häftigt sortiment till grillen.

KLS Ugglarps Dalsjöfors satsar stort på lokala och regionala varumärken. Berätta mer om det!
– Det stämmer. Vi brukar prata om att varumärket sitter hos lantbrukaren och med en lokalkännedom hos konsumenterna finns här ett mervärde att ta ut. Smålandskött var först ut, och nu har vi kopierat det till Skånska gårdar. Inför grillsäsongen smygstartar vi med Västsvenska gårdar, och lanserar fler produkter där till hösten. Sedan ska vi inte glömma Dalsjöfors som är ett svenskt varumärke, det är också regionalt sett ur ett större perspektiv. Vi tror starkt på detta och tycker att det är ett roligt sätt att knyta samman värdekedjan på.

Öppnas gårdarna i de här koncepten upp för besökare?

– Vi har jobbat med öppen gård, men inte i den här kontexten. Det är enklare att ta bonden till butiken, något som är extremt uppskattat av konsumenterna. Däremot har vi bjudit ut butikspersonal till gårdarna i utbildningssyfte, så att de ska kunna svara på konsumenternas frågor om uppfödningen. Några lantbrukare ställer upp som profilbönder, de frontar vi mot konsument i marknadsföringen.

Danskarna slår på stora trumman för sina grisar som är uppfödda utan att ha fått antibiotika (OUA). Vad tänker du om det?

– Det konceptet är inget vi fokuserar på att utveckla, jag ser inte den stora marknadspotentialen i det. Så som vi i Sverige jobbar för att minska antibiotikaförbrukningen tror jag är ett långsiktigt sätt att jobba på. Sedan är det klart, ”fritt från” är en stark trend i USA, och det är USA som är den huvudsakliga marknaden för danskarnas OUA. Vi har sett en del av den trenden här också, exempelvis i form av fritt från E-nummer, men jag tror inte på OUA för Sveriges del.
Hur jobbar ni med att öka andelen svenskt i offentlig upphandling och foodsevice?

– Vi jobbar hårt. Vi har inte funnits så mycket i den miljön tidigare, utan vi har jobbat mer mot industri och dagligvaruhandel. Så nu handlar det om att vara aktiv i säljarbetet och att jag personligen befinner mig mer i de sammanhangen. Att vi är där och ger ett bra erbjudande tror jag bidrar till öka andelen svenskt på de områdena. Men opinionsbildningen sker hos konsumenterna, det är en viktig del.

 

KLS Ugglarps Dalsjöfors satsar på regionala varumärken, hittills i form av Skånska gårdar, Västsvenska gårdar och Smålandskött. Per Olsson är en av de lantbrukare som frontas mot konsument i marknadsföringen. Per driver lantbruk tillsammans med sin bror Mats Olsson utanför Mörbylånga på Öland, med 140 dikor och 4 000 slaktgrisplatser. Foto: KLS Ugglarps

Hur ser du på svenskmärkningens betydelse för den svenska köttbranschen?

– Den har haft mycket stor betydelse. Nu har märkningen delvis gått över i ny ägarkonstellation, men det är viktigt att branschen fortsätter att bolla in idéer som bidrar till att göra köttets position tydlig. Ju längre tiden går, desto mer kommer folk bry sig om vad de äter.

När det gäller nötkött pratas det mycket om köttkvalitet och selektering, är det något ni jobbar med på gris också?
– I dag är grisen väldigt standardiserad och vår selektering är grov, så som friland, regionalt eller olika uppfödningskoncept. Men vi håller till exempel på och testkör bäckenbensmörning på suggor. Man skulle även kunna titta på olika raser. Det finns mycket roliga grejer att göra med grisen.

KLS Ugglarps Dalsjöfors erbjuder dansk rådgivning. Varför och hur går det?

– Vi såg att Danish Crown hade ett välutvecklat rådgivningskoncept i Danmark. Vi bestämde oss för att prova det även i Sverige, som ett test på några gårdar. Det fick enormt positiv respons och sedan har det vuxit av sig själv. Nu har vi två danska rådgivare här, Per Knudsen och Simon Kvartborg. Jag tror personligen att konkurrens berikar, även inom rådgivningsområdet, men det är inte viktigt för oss att vår rådgivning ska upp i en viss volym. Om lantbrukarna tycker att det ger något så ska vi göra det, annars inte.

Vilka ser du som de viktigaste frågorna framåt?

– Hela branschen har gjort ett fantastiskt jobb i handlingsplanerna. Det har startats upp en bra motor i producentled, produktiviteten ökar och investeringsviljan likaså. Nu måste vi fokusera framåt i värdekedjan och öka trycket mot kund och konsument. Vi måste börja så frön så att efterfrågan på svenskt kött fortsätter att öka. Vi får inte luta oss tillbaka nu och tro att det löser sig själv. Lika på som vi är nu måste vi vara i morgon. Det är viktigt att vi orkar vara långsiktiga. Dessutom har vi ett stort jobb att göra inom politiken.

Hur ser företagets ambitioner och visioner ut framöver?

– Vi har just investerat i slakteriet i Dalsjöfors. Nu handlar det om att optimera verksamheten på slakterierna. Det handlar också om att ta fram fler lösningar utifrån våra kunders behov. Vi rör oss i fin takt när det gäller convenience och färdigmat. Vår grundinställning är alltid att vara en bra och långsiktig affärspartner för både kund och lantbrukare.

Vad har ni på gång inför grillsäsongen?

– Vi utökar sortimentet av Holy Smoke-produkter, det blir stort i sommar. I fjol körde vi spareribs och tre olika korvar. I år lägger vi till fler detaljer, rökta i riktiga vedeldade rökar. Det blir ett riktigt häftigt Holy Smoke-sortiment.
Vad lägger du själv på grillen i sommar?

– Det blir självklart Holy Smoke pluma eller porkbut.

 

KLS Ugglarps Dalsjöfors verksamhet på Gotland

  • Köper slaktgrisar som legoslaktas av Gotlands Slagteri i Visby.
  • Legoslaktar just nu även grisar från fastlandet i Visby, för att lätta på trycket på slakterierna på fastlandet.
  • Köper en del smågrisar från Gotland, som går till fastlandet.
  • Köper helfall från Gotlands Slagteri.

 

 

Emma Sonesson
Grisföretagaren