”Vi har två saker som ska lösas i år”

Jonas Tunestål, vd för KLS Ugglarps Dalsjöfors, vittnade om en ökad produktion som utmanar företagets slakterier.

– Svenskt kött har aldrig varit hetare än nu. Vi har nått framgångar de senaste åren, men det finns mer att göra. De sista åren har vi sett en fantastisk produktivitetsökning samtidigt som många vill bygga. Nu behöver vi ställa om mer till svenskt kött för att balansera marknaden, inledde Jonas.

Han berättade vidare om företagets satsning på regionala koncept, som ger möjlighet att ta ut ett mervärde för produkter som ändå är producerade på ett rationellt sätt.

Ett annat samarbete som bär frukt är det med Holy Smoke, där exklusiva och högförädlade produkter, främst avsedda för grillen, står i fokus.

– Det är ett samarbete som gör att vi kan ta ut 150 kronor per kilo för karré. Starten på sommaren har betytt mycket för svensk grisproduktion. Påsk till midsommar är grisköttets tid, sedan tar nötköttet över mer.
Avslutningsvis gav Jonas sig själv en hemläxa:

– Vi har två saker som ska lösas i år; julskinkan, som konsumenterna vill ha kokt och skivad i mindre förpackningar nuförtiden, och en ökad byggnation av slaktgrisstallar.

Emma Sonesson
Grisföretagaren