Publicerad 2019-08-30
PigVision Mobile är tänkt som ett användarvänligt komplement till WinPig. Med en app i telefonen eller på plattan kan man göra registreringar direkt i stallet, istället för att först skriva på papper och därefter föra över till WinPig.

Elin Karlsson berättar om PigVision Mobile

Vad PigVision Mobile för något?

– Det är en användarvänlig app som möjliggör registrering av olika händelser i en besättning ute på plats i stallet, som ett komplement till WinPig. Exempel på händelser som kan registreras är grisning, avvänjning, betäckning och flytt av djur.

Finns PigVision Mobile för både smågris- och slaktgrisuppfödning?

– Appen för suggor och smågrisar är i gång och under hösten kommer motsvarande lösning för tillväxtgrisar och slaktgrisar.

Vad är skillnaden på PigVision Mobile och den förra appen SmartPigs?

– PigVision Mobile är enklare, mer användarvänlig och arbetar inte mot en lokal installation.

Vilka förutsättningar krävs för att man ska kunna använda PigVision Mobile?

– För det första krävs att man har WinPig, appen är inte kompatibel med det äldre PigWin-programmet. Dessutom behöver gårdens WinPig läggas upp på en server. Som det ser ut i dag är de flesta WinPig-programmen installerade lokalt, men nu har vi börjat föra över de besättningar som önskar det till en server istället. En fördel med det är att man kan använda flera olika enheter. En annan fördel är att datan inte kan försvinna, kraschar hårddisken finns alla data kvar. Dessutom krävs såklart att man har en smartphone eller surfplatta som man kan och vill använda i stallet.

Elin Karlsson är agronom och en av dem som arbetar i WinPig-supporten på Gård & Djurhälsan.
Foto: Emma Sonesson

Krävs det uppkoppling under tiden man arbetar?

– Nej, man kan registrera offline i stallet. Registreringar som görs offline hamnar på en lista tills de är synkade. Appen synkar en gång i timmen eller när du själv väljer att den ska göra det.

Kan man göra behandlings­registreringar i appen?

– Ja, det kan man absolut, men det förutsätter att man lagt upp behandlings­instruktionerna i WinPig. Medicinerade djur som ska ha flera doser hamnar på en lista över behandlingar kommande dagar, vilket skapar en enkel överblick.

Hur många besättningar använder PigVision Mobile i dag?

– Vi har en besättning som varit i gång ganska länge och några som just börjat. De besättningar som använder den är jättenöjda. De tycker det är kul att jobba med appen. I Danmark och Holland finns det fler besättningar som använder den.

Vad kostar PigVision Mobile?

– Under 2019 har vi en kampanj; att koppla upp sig på servern kostar 1 600 kronor per år för en anslutning och 800 kronor per år för varje extra anslutning. Ansluter man sig till servern ingår PigVisionMobile. Extra an­­slut­ning är användbart till exempel inom suggringar, då kan navet ha en inloggning och satelliterna varsin till samma program. Jag vet inte just nu vad PigVision Mobile kommer att kosta efter kampanjens slut.

Ingår det någon form av support när man köper appen?

– Det finns en instruktionsvideo i själva appen. Med den ska man kunna komma i gång. Sen får man givetvis alltid ringa till oss på supporten. Appen funkar på alla enheter, men om man har en Android kan man dessutom ladda ner TeamViewer, då kan vi i supporten koppla upp oss och vara inne i samma app. Men det brukar funka bra att supporta även de som har Apple.  

Hur gör man om man vill komma igång med PigVision Mobile?

– Då kontaktar man oss på WinPig-supporten så löser vi det!

 

Vill du veta mer om,
eller komma i gång med
PigVision Mobile?
Kontakta då WinPig-supporten på winpig@gardochdjurhalsan.se eller 018 – 12 66 40! Passa på under 2019 då man får PigVision Mobile på köpet när man kopplar upp besättningens WinPig-program mot servern!

 

Emma Sonesson
Grisföretagaren