Mer kompetens i kött- och charkbranschen
För att stärka kompetensen bland slaktare, styckare och charkuterister i Sverige, startar nu pilotprojektet ”Digital utbildning för kött- och charkföretag”.
– Det här är en efterlängtad satsning i ett akut läge. Behovet av att rekrytera personal är stort både på kort och lång sikt. I dag är det många av våra medlemsföretag som utbildar all sin personal själva. Därför kommer den digitala utbildningen och läroplattformen bli ett viktigt stöd i deras arbete, säger Magnus Därth, vd på Kött och Charkföretagen, i ett pressmeddelande.
Syftet med utbildningen är att företag ska kunna kompetensutveckla sin personal, samt se till att personer som är intresserade och vill börja jobba inom branschen ska få tillgång till en relevant utbildning.
Tillgänglig för många
Utbildningen kommer att ske digitalt och utbildningsmaterialet har branschen tagit fram själva. I materialet finns det moduler som på olika nivåer lyfter fram viktiga kompetensområden inom kött- och charkområdet. I och med att utbildningen genomförs digitalt blir den tillgänglig för fler, vilket är extra positivt för små och medelstora bolag, skriver Kött och Charkföretagen.
Pilotprojektet kommer att pågå mellan december 2020 och januari 2022. Tillväxtverket finansierar med högst 3 225 000 kronor.