”Branschen behöver kommersiella villkor som ska fungera över tid”

Drivmedelsbranschen är kritiska mot beskedet om sänkningen av reduktionsplikten från dagens 30,4 till 6 procent vid årsskiftet.

 – Branschen befinner sig i en omställning från det fossila till det fossilfria, och det här slår undan benen för den omställning som medlemsbolagen nu är inne i. Branschen behöver kommersiella villkor som ska fungera över tid, säger Drivkraft Sveriges vd Jessica Alenius. Foto: Pressbild Drivkraft Sverige

Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle och drivmedelsbranschen i Sverige. En organisation som samlar Sveriges stora drivmedelsproducenter och bensinmackar runt om i landet.

Jessica Alenius är vd för organisationen och hon menar att branschen de senaste åren gjort stora investeringar för att kunna framställa biodrivmedel, till exempel HVO.

– Branschen investerar i omställningen och i framtiden. Dessa investeringar grundar sig på den överenskommelse som fanns om hur reduktionsplikten skulle höjas fram till 2030. Nu med den kraftiga sänkningen av reduktionsplikten för diesel har regeringen valt att bortse från den överenskommelsen. De kommersiella förutsättningarna har totalt förändrats, säger hon i ett pressmeddelande. 

Läs mer: Överens om sänkt reduktionsplikt

Carolina Wahlberg
Carolina Wahlberg
Tel: 019-16 61 35
E-post: carolina@ja.se

 

Artikeln publicerades måndag den 08 maj 2023

Relaterat

Senaste

HKScan vill framtidssäkra svensk grisköttsproduktion

Det är medvind för svensk köttproduktion på flera sätt; självförsörjningsgraden har kommit upp på agendan och veganvindarna har vänt. Allt fler inser köttets värde som en näringsrik del av kosten, och djurens betydelse i kretsloppet. På HKScan tror man starkt på svensk grisköttsproduktion. Därför jobbar man på flera fronter för att framtidssäkra den och erbjuda uppfödarna långsiktigt hållbara förutsättningar. Inköpsdirektör Torbjörn Lithell berättar om fyra av pusselbitarna i arbetet.  

 

Kommentera