Tillväxt för Från Sverige-märkta produkter
Svenska konsumenter prioriterar svensk mat. En indikation på det är att Från Sverige-märkta produkter växer snabbare än produkter som inte har märkningen.
Det är NielsenIQ som via en kartläggning konstaterar att Från Sverige-märkta produkter går bra, sett till både värde och antal.
Från Sverige-märkta produkter växte nämligen 4,4 procent sett till värde och 4,5 procent sett till antal under första halvåret 2024, jämfört mot motsvarande period året innan. Utvecklingen hos produkter som inte har märkningen var under samma period +2 procent sett till värde och –0,1 procent sett till antal.
– Det är fantastiskt att Från Sverige-märkningen har fått en sådan fin utveckling hittills i år, både när det gäller värde och antal. Siffrorna visar dessutom att Från Sverige-märkta produkter har en bra tillväxt i mer eller mindre samtliga livsmedelskategorier i dagligvaruhandeln, säger Tina Stugemo, vd för Svenskmärkning, i ett pressmeddelande.