Tillväxt för Från Sverige-märkta produkter

Svenska konsumenter prioriterar svensk mat. En indikation på det är att Från Sverige-märkta produkter växer snabbare än produkter som inte har märkningen. 

Från Sverige-märkningen inkluderar Kött från Sverige, Mjölk från Sverige och Från Sverige. Märkningen används i dag av omkring 230 företag på cirka 12 000 olika produkter. Foto: Svenskmärkning AB

Det är NielsenIQ som via en kartläggning konstaterar att Från Sverige-märkta produkter går bra, sett till både värde och antal.

Från Sverige-märkta produkter växte nämligen 4,4 procent sett till värde och 4,5 procent sett till antal under första halvåret 2024, jämfört mot motsvarande period året innan. Utvecklingen hos produkter som inte har märkningen var under samma period +2 procent sett till värde och –0,1 procent sett till antal. 

– Det är fantastiskt att Från Sverige-märkningen har fått en sådan fin utveckling hittills i år, både när det gäller värde och antal. Siffrorna visar dessutom att Från Sverige-märkta produkter har en bra tillväxt i mer eller mindre samtliga livsmedelskategorier i dagligvaruhandeln, säger Tina Stugemo, vd för Svenskmärkning, i ett pressmeddelande. 

Tina Stugemo är vd för Svenskmärkning AB. 
– Från Sverige-märkningen möter upp den ökade konsumentförfrågan och gör det enkelt och tryggt för konsumenten att hitta svenskproducerade livsmedel som uppfyller Från Sverige-märkningens kriterier: odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige, konstaterar hon. 

 

Emma Sonesson
Emma Sonesson
Tel: 073-6504983
E-post: emma@ja.se

 

Artikeln publicerades fredag den 23 augusti 2024

Senaste